Gloria Foster, aktorka która w dwóch częściach "Matrixa" zagrała Wyrocznię, zmarła po zakończeniu wszystkich zdjęć do "Reaktywacji". Miała wystąpić w trzeciej odsłonie filmu, lecz nie zdążyła wypowiedzieć ani jednej kwestii. Rolę przejęła Mary Alice.
Pierwotnie postać Zee miała zagrać aktorka i piosenkarka Aaliyah. Niestety, zginęła ona w katastrofie lotniczej 25 sierpnia 2001 roku. Kolejnymi kandydatkami były Eva Mendes, Samantha Mumba, Brandy Norwood i Tatyana Ali. Ostatecznie rolę tę otrzymała Nona Gaye.
Lara Dutta miała szansę zagrać w filmie, ale zrezygnowała z projektu, gdyż nie podobał się jej scenariusz.
Operator zdjęć Bill Pope pojawia się w produkcji w epizodycznej roli. Gra jednego ze strażników na początku filmu.
Początkowo rolę Serafina miał zagrać Jet Li. Gdy nie przyjął oferty, postać została chwilowo przemianowana na kobietę, w którą miała się wcielić Michelle Yeoh. Gdy aktorka odrzuciła propozycję ze względu na inne zobowiązania zawodowe, wybrano Collina Chou.
Monica Bellucci otrzymała rolę Persefony po tym, jak Wachowscy zobaczyli ją w filmie "Malena".
Początkowo rolę Architekta miał zagrać Sean Connery. Aktor odrzucił jednak propozycję, gdyż - jak wyjaśnił w jednym z późniejszych wywiadów - nie mógł zrozumieć koncepcji, jaką obrał film.
Ian Bliss otrzymał rolę Bane'a głównie z powodu podobieństwa do Hugo Weavinga.
Znana z pierwszej odsłony filmu postać Tanka miała pojawić się również w sequelu. Jednak grający ją Marcus Chong zażądał zbyt wygórowanej sumy za występ, więc rola ta została wykreślona ze scenariusza.
Podczas pościgu za Trinity, Morfeuszem i Klucznikiem, bliźniacy niszczą w pewnym momencie przód swojego samochodu. Jednak w kolejnych ujęciach ich pojazd jest nienaruszony.
Podczas walki z agentami Smithami Neo wpadając na ścianę, robi w niej dziurę. W następnym ujęciu owej dziury już nie ma.
Trinity skacze na lewą stronę ciężarówki z motorami, a Klucznik na prawą. Jednak w kolejnym ujęciu to Trinity ląduje z prawej strony na pojazd, a Klucznik z lewej.
Podczas sceny na autostradzie rejestracja samochodu prowadzonego przez Trinity zmienia się z "DA 2003" na "DA 203" - można to zauważyć kilkakrotnie.
Rana na ręce Trinity pojawia się i znika podczas pościgu na autostradzie.
Kule, które zatrzymuje dłonią Neo, nie mają na sobie żadnych śladów po wystrzale (m. in. posiadają gładką powierzchnię, nie widać śladu prochu).
Po uwolnieniu Klucznika, ochroniarze strzelają do Neo. Pomimo iż używają różnych karabinów, wszystkie naboje które zatrzymuje Neo, są takie same.
W scenie gdy Morfeusz przecina kataną samochód Bliźniaków, w jednym z ujęć brakuje prawej bariery energochłonnej wiaduktu.
Podczas pościgu na autostradzie, jeden z agentów z impetem wskakuje na maskę pojazdu bohaterów, czym doprowadza do jej wygięcia i deformacji. W następnym ujęciu maska ta jest już w stanie nienaruszonym. Z kolei pod koniec pościgu, z powrotem zmienia się na powyginaną.
W scenie gdy Trinity i Klucznik wymijają na motorze ciężarówki, pojazdy te są bez tylnych i przednich osi.
Po walce z agentem na naczepie tira, Morfeusz spada na samochód Niobe, rozbijając przy tym przednią szybę. Kiedy jednak Niobe podjeżdża pod przód ciężarówki, szyba jej wozu jest już cała.
Na samochodzie można zobaczyć dziury po kulach, zanim zostanie on ostrzelany w czasie pościgu na autostradzie.
Pozycja wbitej w tira katany przez Morfeusza ciągle zmienia położenie. Najpierw znajduje się w górnej części boku przyczepy. Gdy Morfeusz pomaga dostać się Klucznikowi na pojazd, broń ta jest wbita w dolną części. Kiedy Morfeusz sięga po miecz podczas walki z agentem, broń ponownie jest w górnej części.
Gdy Trinity zjeżdża w dół autostrady, w ujęciu z perspektywy innego pojazdu można zobaczyć, że po prawej stronie samochodu bohaterów brakuje wielu dziur po kulach.
Przednia opona motoru Trinity raz jest gładka, a raz z bieżnikiem.
W scenie pierwszego spotkania Neo ze Smithem, pozycja widocznego słońca nie pasuje do kąta padania oglądanych cieni przedmiotów w parku.
Kiedy Neo spotyka się z Wyrocznią, ta daje mu cukierka, trzymając go pomiędzy palcem wskazującym a środkowym. Po zmianie ujęcia słodycz znajduje się na środku jej dłoni. W kolejnym kadrze ponownie trzyma go między palcami.
Pomiędzy ujęciami ciągle zmienia się zawartość kieliszka Merrowinga, w scenie jego rozmowy z Neo, Trinity i Morfeuszem.
W scenie walki Neo z wieloma Smithami, która rozgrywa się w korytarzu z dużą ilością drzwi, dwóch ostatnich Smithów dwukrotnie wyciąga broń bez wcześniejszego chowania jej.
Podczas pościgu na autostradzie, w ujęciach z wewnątrz samochodu, drzwi Trinity są zablokowane (zamknięte). Z kolei w kadrach z zewnątrz drzwi są odblokowane.
Gdy na końcu walki na tirze agent Johnson uderza Morfeusza, mężczyzna "odlatuje" na tył ciężarówki. Podczas jego lotu można zauważyć przejeżdżający obok samochód, na którego tylnej szybie odbija się znak drogowy. Tymczasem w kolejnych ujęciach z Morfeuszem, na autostradzie nie widać żadnych znaków.
W czasie pościgu na autostradzie jeden z Bliźniaków w pewnym momencie strzela do złotego Chevroleta Tahoe. Trafia wyłącznie w prawe drzwi pojazdu. Tymczasem gdy chwilę później samochód wywraca się, dziury po kulach znajdują się też na jego dachu.
Gdy Morfeusz jest odłączany z Matrixa przez Linka, od razu otwiera oczy. Dwa ujęcia później jego powieki ponownie są zamknięte, więc otwiera je po raz drugi.
W czasie pościgu na autostradzie światła pojazdu bohaterów raz są włączone, a raz wyłączone. Sytuacja powtarza się wielokrotnie.
Gdy podczas pościgu na autostradzie, jeden z agentów wskakuje na maskę samochodu bohaterów w dali, na wiadukcie przejeżdża ciężarówka dostawcza. Jej pozycja zmienia się pomiędzy ujęciami.
Gdy agent Johnson skacze na tira z Morfeuszem i Klucznikiem na przyczepie, na wiadukcie z którego zeskoczył, widoczny jest znak, który po wyjeździe ciężarówki spod wiaduktu znajduje się z drugiej strony.
Neo, Morfeusz i Klucznik w pewnym momencie spotykają Smitha w korytarzu z dużą ilością drzwi. Gdy agent mówi "This is a dead end", w jego okularach odbija się puste pomieszczenie, choć powinni znajdować się tam trzej bohaterowie.
Kiedy Neo wkłada klucz do zamka w drzwiach prowadzących do źródła Matrixa, ząbki klucza są skierowane w dół. Z kolei w następnym ujęciu są zwrócone w górę.
W trakcie walki na przyczepie tira, w wielu ujęciach brakuje Klucznika, który powinien się na niej znajdować. Najbardziej jest to widoczne, kiedy na skutek ciosu agenta Thompsona, Morfeusz robi fikołka w powietrzu i łapie się rękami krawędzi przyczepy.
Obcasy Trinity są wyraźnie większe podczas zbliżeń na nie, gdy kobieta prowadzi motor, niż w pozostałych fragmentach filmu.
Gdy ochroniarze Merowinga strzelają do Neo, ten zatrzymuje kule, które następnie spadają na podłogę. Jednak brakuje ich w wielu ujęciach późniejszej walki głównego bohatera ze sługusami Merowinga.
Kiedy Smith chce skopiować Neo, bohatera owłada tajemnicza czarna substancja. W okularach agenta jednak ona się nie odbija.
Podczas pościgu na autostradzie zostaje zniszczonych wiele pojazdów cywilnych. Ruch uliczny powinien zostać zatrzymany. Jednak kiedy w dalszych fragmentach ucieczka jest kontynuowana motorem, a bohaterowie pędzą w przeciwnym kierunku niż wcześniej samochodem, ulice wciąż są pełne pojazdów.
Kiedy Morfeusz opowiada o sensie istnienia, w jego okularach odbija się dźwiękowiec i trzymany przez niego mikrofon.
Do Neo strzela sześciu sługusów Merowinga. Tymczasem w późniejszym starciu z ręki bohatera ginie ich pięcioro.
Gdy Smith rozmawia z Neo, w okularach agenta odbijają się elementy oświetlenia z planu filmowego.
Podczas otwierania drzwi przez Neo, w pewnej chwili ma miejsce zbliżenie na klamkę. Odbija się w niej stojący za bohaterem kamerzysta.
Trinity zatrzymuje się motocyklem, by uniknąć kolizji z ciężarówką. Gdy następnie rusza z impetem w przeciwnym kierunku, nie zmienia biegu. Taki manewr nie jest możliwy do szybkiego uzyskania prędkości, jaką osiągnęła bohaterka.
Podczas trwania spotkania w kanałach, nieopodal zajeżdża samochód. Gdy się zatrzymuje, na jego zderzaku można dostrzec odbijające się nogi kamerzysty.
Podczas pościgu na autostradzie agent skacze na samochód. Gdy wskakuje na kolejny, pierwszy pojazd zaczyna koziołkować. Widoczne wtedy są szyny i inny sprzęt z planu filmowego. Ponadto, w aucie nie siedzi żaden kierowca.
Kiedy Trinity nagle hamuje motorem, by uniknąć kolizji z ciężarówką, na hamulcu odbija się kamera.
Film był kręcony w miastach Oakland, Alameda (Kalifornia, USA) oraz w Sydney (Australia).
Film zawiera jedną dodatkową scenę.
Uwaga! Dalsza treść może zawierać spoilery.
Po napisach:
Wyświetlany jest zwiastun filmu “Matrix Rewolucje”
Koszt nakręcenia trwającej 17 minut sceny walki między Neo a klonami Smitha, wyniósł ponad 40 milionów dolarów. Była to wówczas najdrożej nakręcona scena w historii, gdzie m.in. zrealizowano cztery sekwencje całkowicie wygenerowane komputerowo. Nakręcenie całej walki zajęło ekipie 27 dni.
Specjalnie na potrzeby filmu zbudowano ponad 3 kilometry autostrady, co kosztowało 2,4 miliona dolarów. Ściany oporowe były wykonane z drewna. Po zakończeniu zdjęć autostradę zdementowano, a użyte drewno przewieziono do Meksyku, gdzie wykorzystano je do wzniesiona około 100 domów dla najbiedniejszych.
Tworzenie filmów trwało tak długo, bo kilka firm specjalizujących się w efektach specjalnych zbankrutowało w trakcie pracy nad filmami.
"Matrixa: Reaktywację" jak i "Matrixa: Rewolucje" kręcono od końcowych scen do początkowych.
Podczas przygotowań jak i w trakcie realizacji filmu miało miejsce kilka wypadków. Carrie-Anne Moss złamała nogę w czasie ćwiczeń do scen walki, Laurence Fishburne z kolei zwichnął rękę, a Hugo Weaving miał problemy z kręgiem szyjnym po zrealizowaniu sceny, w której jego bohater zostaje popchnięty, a później wisi na drucie.
Na potrzeby realizacji produkcji, firma General Motors zaoferowała 300 samochodów. Po zakończeniu zdjęć wszystkie pojazdy zostały zezłomowane.
Przygotowując się do roli, Keanu Reeves przez co najmniej siedem godzin dziennie ćwiczył Kung fu. Tuż przed rozpoczęciem prac na planie, przeszedł operację kręgosłupa, co ograniczało jego ruchy. Choreograf filmu Woo-ping Yuen dostosował się do tego, opracowując choreografię scen walk opartą bardziej na korzystaniu z rąk niż na kopnięciach.
Carrie-Anne Moss na potrzeby filmu nauczyła się prowadzić motocykl Ducati i w scenie pościgu na autostradzie nie korzystała z pomocy kaskadera.
Choreograf walk Woo-ping Yuen wymyślił dla Carrie-Anne Moss specjalny, bardzo silny i szybki wykop, który nazwano Kopnięciem Skorpiona. Opanowanie go zajęło aktorce ponad sześć miesięcy.
Aby odegnać złe duchy i przynieść szczęście produkcji, Reeves i inni aktorzy recytowali na planie buddyjskie modlitwy i palili kopczyki papieru ryżowego.
Aby włamać się do sieci podczas akcji odłączania prądu, Trinity uruchamia program nmap, który jest skanerem portów, używanym przez administratorów na całym świecie. Autorzy programu tak się ucieszyli, że umieścili kadr z filmu na swojej stronie. Atak realizuje, wykorzystując prawdziwy błąd w serwerze protokołu SSH z 2001 roku.
Sceny romantyczne Neo i Trinity zostały zaliczone do najmniej seksownych scen wszech czasów. Tak wynikało z plebiscytu przeprowadzonego w 2004 roku przez magazyn "Empire".
Efekty specjalne użyte w filmie kosztowały 100 mln dolarów.
Zrobienie sekwencji pościgu zajęło ekipie ponad 3 miesiące.
Hugo Weaving grał tylko kilku Smithów. Reszta to aktorzy, którzy są bardzo podobnej budowy ciała i noszą peruki.
Srebrny medalista taekwondo Timothy Connelly pomagał w produkcji filmu.
1943 osoby mają swój wkład w filmie.
Trening fizyczny aktorów zaczął się w grudniu 2000 roku i trwał aż 8 miesięcy.
Aby przygotować się do roli Keanu Reeves musiał przeczytać 3 książki: "Simulation and Simulacra", "Out of Control" i "Evolution Psychology".
Film nie został dopuszczony do dystrybucji kinowej w Egipcie.
Początkowo planowano wypuścić trzecią część filmu w odstępie kilku tygodni od premiery "Reaktywacji". Ostatecznie jednak "Matrix: Rewolucje" wszedł do kin pięć miesięcy później.
Wpisany do Księgi Rekordów Guinness jako jedyny film puszczany w tylu kopiach w tym samym czasie (8,517 kopii).
Okres zdjęciowy trwał od 1 marca 2001 do 21 sierpnia 2002 roku.
Kiedy Neo spotyka agenta Smitha tuż po rozmowie z wyrocznią kamera oraz światła filmowe odbijają się w jego okularach.